ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Spółki pracownicze – przepis na sukces” REALIZOWANEGO PRZEZ FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH PRZY WSPÓŁPRACY Z Polskim Stowarzyszeniem Prointegracyjnym EUROPA W RAMACH Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących” Działania 2.4„Projekty innowacyjne”
Czas trwania projektu:Od 1.05.2011r. – 30.04.2014r. (łącznie 36 m-cy)
Obszar realizacji projektu:Cała Polska
Miejsce biura projektu: Bydgoszcz – Siedziba Forum Związków Zawodowych
PRZESŁANKI OPRACOWANIA PROJEKTU:Konieczność stworzenia rozbudowanych programów informacyjno-edukacyjnych adresowanych do świadomości pracowników, akcentujących wartość dodaną akcjonariatu pracowniczego – ograniczenie skali antagonizmu między kapitałem a pracą, propagowanie nowego typu społecznej odpowiedzialności właścicielskiej, wprowadzanie rozwiązań partycypacyjnych w systemie zarządzania.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU: Celem głównym projektu jest wypracowanie modelowych rozwiązań i narzędzi w zakresie aktywowania członków załóg pracowniczych firm objętych planami prywatyzacyjnymi, pracodawców i JST do inicjowania SP w oparciu o kompleksową analizę stanu i potrzeb oraz ich przetestowanie, popularyzację i wdrożenie, w latach 2011-2014.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU: - zaangażowanie pracowników i pracodawców w procesy zmian
- promocja roli SP w restrukturyzacji i popularyzacja spółek pracowniczych i spółek obywatelskich
- podniesienie kompetencji i dostarczenie wiedzy grupie docelowej w zakresie PP
- opracowanie produktu finalnego
GRUPA DOCELOWA:
- Użytkownicy produktu:
- Wymiar docelowy – zarządy, rady nadzorcze SP, grupy inicjatywne, liderzy organizacji branżowych (górnictwo, energetyka, chemia, PKP, Poczta Polska) – 10.000 osóbb)
Wymiar upowszechniania – od grudnia 2012 r. do marca 2014 r. wysyłane będą 4 newslettery do organizacji FZZ informujące o Produkcie Finalnym , konferencja dla liderów zw – 50 osób - Wymiar upowszechniania – od grudnia 2012 r. do marca 2014 r. wysyłane będą 4 newslettery do organizacji FZZ informujące o Produkcie Finalnym , konferencja dla liderów zw – 50 osób
- Wymiar upowszechniania – od grudnia 2012 r. do marca 2014 r. wysyłane będą 4 newslettery do organizacji FZZ informujące o Produkcie Finalnym , konferencja dla liderów zw – 50 osób
- Wymiar testowania – test wstępnej wersji PF (władze FZZ – 86 osób), test w fazie wdrożeniowej ( zarządy, rady nadzorcze, spółki pracownicze, grupy inicjatywne, liderzy organizacji związkowych w/w 5 branż, przedstawiciele ZW FZZ
- Odbiorcy produktu:
- Wymiar docelowy – pracownicy w/w branż – zatrudnienie 500.000 osób
- Wymiar testowania – badanie opinii członków FZZ o Produkcie Finalnym na zakończenie projektu 1000 osób
REZULTATY:
- Rezultaty twarde:
- Pakiet analiz, rekomendacji i dobrych praktyk w zakresie tworzenia spółek pracowniczych i ich funkcjonowania (poradnik)
- Upowszechnienie wiedzy z zakresu tworzenia spółek pracowniczych wśród 10.000 osób ( w tym min. 2000 K) poprzez dystrybucję poradnika
Przeprowadzenie badań socjologicznych wśród 1280 osób - Przeprowadzenie badań socjologicznych wśród 1280 osób
- Przeprowadzenie badań socjologicznych wśród 1280 osób
16 osób ( w tym 4 K) uzyska status SWP FZZ - 16 osób ( w tym 4 K) uzyska status SWP FZZ
- 16 osób ( w tym 4 K) uzyska status SWP FZZe)
Organizacja 2 konferencji – 80 osób ( w tym 16 K) - Organizacja 2 konferencji – 80 osób ( w tym 16 K)
- Organizacja 2 konferencji – 80 osób ( w tym 16 K)
- 100 użytkowników portalu społecznościowego ( w tym 20 K) sprecyzuje swoje oczekiwania związane z PP
- Rezultaty miękkie:
- Opracowanie i wdrożenie PF przyczyni się do wzrostu upowszechniania PP wśród 50% BO(w tym 20%K)
- dzięki udziałowi w szkoleniach i testowaniu PF 80% BO uzyska nową wiedzę i kompetencje z zakresu tworzenia SP, standardów i „dobrych praktyk” w zakresie PP
- Propagowanie idei SP i działanie ZKO wpłynie na uruchomienie mechanizmu komunikacji społecznej (wśród 30%BO), obejmującego obieg informacji na temat zasad i procedur PP oraz wymianę praktycznych doświadczeń pomiędzy SP i grupami inicjatywnymi
- Utworzenie SWP FZZ wspomoże PP w min 3 branżach
uzyskanie przez 40% odbiorców projektu nowego stanu świadomości prawno-ekonomicznej, i zrozumienie korzyści z udziału w PP - uzyskanie przez 40% odbiorców projektu nowego stanu świadomości prawno-ekonomicznej, i zrozumienie korzyści z udziału w PP
- uzyskanie przez 40% odbiorców projektu nowego stanu świadomości prawno-ekonomicznej, i zrozumienie korzyści z udziału w PP
- Kampania popularyzacyjna wpłynie na wzrost zainteresowania mechanizmami tworzenia SP i wpłynie na inicjowanie SP u 50% BO
- Zorganizowanie konferencji ogólnopolskich przyczyni się do upowszechnienia dobrych praktyk PP i SP wśród 90% jej uczestników
- 50% użytkowników portalu społ. (w tym min 30%K) podwyższy swoje umiejętności w zakresie stosowania nowych mechanizmów komunikacji społecznej
Więcej informacji pod adresem
archiwum.fzz.org.pl