Zasady wynagradzania kierowców w transporcie międzynarodowym, bezpieczeństwo kierowców pojazdów ciężarowych i autobusów, płaca minimalna w transporcie drogowym i czas pracy kierowców to główne tematy rozmów, które odbyły się 18 stycznia 2017 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Wzięli w nich udział przedstawiciele administracji rządowej: Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Finansów, Państwowej Inspekcji Pracy, Instytutu Transportu Samochodowego, Inspekcji Transportu Drogowego oraz strony społecznej, reprezentowanej przez przewoźników i pracodawców transportu drogowego, a także związków zawodowych zrzeszających kierowców.
Fot. Wiceminister Jerzy Szmit podczas spotkania z branżą międzynarodowego transportu drogowego
Kwestia należności wypłacanych kierowcom z tytułu podróży służbowych, wykonywanych w ramach przewozów międzynarodowych, wymaga regulacji w wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. W wyroku tym (K11/15) wskazano, że dotychczasowe zasady wypłaty ryczałtów kierowcom w transporcie międzynarodowym są niezgodne z Konstytucją. Prowadzący spotkanie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że liczy na osiągnięcie kompromisu pomiędzy przedsiębiorcami i pracownikami w tym zakresie.
Fot. Współpraca z branżą międzynarodowego transportu drogowego
Podczas rozmów została zaprezentowana koncepcja utworzenia Zespołu ds. prowadzenia branżowego dialogu społecznego przy ministrze właściwym ds. transportu, którego celem będzie wypracowanie rozwiązań korzystnych dla branży transportu drogowego, godzenia interesów stron i zachowania spokoju społecznego w branży. Zespół ten będzie działał w ramach Rady Dialogu Społecznego.
Fot. Wystąpienia podczas spotkania
Przedstawiciele związków zawodowych kierowców zgłosili postulat wyprowadzenia płacy minimalnej w transporcie drogowym, jako przedmiot prac Zespołu ds. prowadzenia branżowego dialogu społecznego. Kolejny postulat zgłoszony przez to środowisko to zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców, polegające m.in. na zniesieniu indywidualnego rozkładu czasu pracy kierowców oraz zmiany w zakresie warunków i czasu pracy kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km.
Fot. Uczestnicy spotkania
Ważnym tematem poruszonym podczas spotkania było też bezpieczeństwo kierowców pojazdów ciężarowych i autobusów wykonujących przewozy międzynarodowe. Szczególnie istotne są tu wydarzenia, które miały miejsce w grudniu 2016 r. w Berlinie oraz sytuacja związana z atakami na kierowców w okolicach Calais we Francji. W trakcie dyskusji na ten temat wskazywano na możliwość przyjęcia rozwiązań, które sprzyjałyby zwiększeniu bezpieczeństwa kierowców. Podkreślono, że niektóre rozwiązania mają charakter organizacyjno-techniczny, natomiast inne wiążą się z koniecznością zmiany przepisów prawa. Uczestnicy dyskusji byli zgodni, że zapewnienie bezpieczeństwa kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym jest sprawą priorytetową i wymaga rozstrzygnięć na poziomie Unii Europejskiej.
Materiał dzięki uprzejmości MIB : http://mib.gov.pl/2-514324a4ec938-1797528-p_1.htm