W dniu 28.10 odbyło się spotkanie Zespołu międzyresortowego ds. efektywności wykorzystania środków UE. Członkiem Zespołu jest Zygmunt Mierzejewski.
Omawiano zaktualizowany w wyniku konsultacji społecznych tekst rozdziału SOR dotyczącego obszaru efektywności wykorzystania środków UE. Wszystkie uwagi strony społecznej zostały uwzględnione.
Obszar Efektywność wykorzystania środków UE
Zarówno wizja rozwojowa kraju określona w Strategii, uwarunkowania wynikające z regulacji UE dla wykorzystania EFSI (Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne) na lata 2014-2020,
jak i rozpoczynająca się dyskusja europejska nad kształtem Polityki Spójności i budżetu UE po roku 2020, w tym nad potrzebą silniejszego powiązania zarządzania gospodarczego z realizacją polityk unijnych i w kontekście bieżących wydarzeń na poziomie UE, przemawiają za koniecznością dalszego przeorientowania dotychczasowego sposobu wykorzystania środków UE w Polsce.
Nowa filozofia dysponowania środkami UE, zarysowana w niniejszym rozdziale, zakłada, że docelowo zostaną one ściśle wpisane w kompleksowy system planowania i finansowania rozwoju w Polsce, obejmujący całokształt mechanizmów realizacyjnych i źródeł finansowych (tj. środki publiczne krajowe, europejskie i inne zagraniczne, środki prywatne).
Barierami w efektywnym i zgodnym ze strategicznymi założeniami wykorzystaniu środków UE są:
- Zbyt niski wpływ społeczno-gospodarczy projektów wybieranych do dofinansowania.
- Niska efektywność stosowanych form udzielanego wsparcia
- Znikome efekty wsparcia w obszarze innowacyjności
- Niska zdolność beneficjentów do planowania i realizacji strategicznych przedsięwzięć rozwojowych wpływających na wzrost społeczno-gospodarczy i zatrudnienie
- Nieefektywny mechanizm koordynacji środków EFSI z innymi środkami europejskimi.
Wskaźniki - propozycja zmian:
Podejmowane działania o charakterze krótkoterminowym będą koncentrować się na:
- ulepszeniu mechanizmów wdrażania funduszy europejskich, między innymi w obszarach innowacyjności i poprzez szersze zastosowanie wsparcia zwrotnego,
- zwiększeniu koordynacji i komplementarności funduszy UE alokowanych w ramach Polityki Spójności oraz Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej, a także z Europejskim Funduszem Inwestycji Strategicznych (Plan Junckera) i programami zarządzanymi centralnie przez KE oraz podniesieniu zdolności do skutecznego planowania przedsięwzięć prorozwojowych,
- zwiększeniu jakości projektów i efektywności wykorzystania środków w ramach perspektywy 2014-2020.
Działania o charakterze długoterminowym mają na celu przejście w kierunku spójnego modelu wspierania inwestycji prorozwojowych i prokonkurencyjnych środkami europejskimi, pochodzącymi
z różnych źródeł, a także środkami krajowymi i środkami dostępnymi na podstawie umów o współpracy międzynarodowej. Docelowe podejście do przedsięwzięć prorozwojowych będzie uwzględniać bardziej efektywne formy finansowe (takie jak instrumenty finansowe, pomoc zwrotna, łączenie źródeł).
Bezpośrednim produktem (tj. osiągniętym w perspektywie krótkoterminowej) w ramach podjętych w obszarze funduszy UE działań – będzie przygotowanie pakietu zmian w polskich dokumentach programowych na lata 2014-2020 (tj. Umowa Partnerstwa, programy) w kontekście celów Strategii, ukierunkowujących interwencję w sposób zwiększający ich prorozwojową i proinnowacyjną rolę
w rozwoju kraju, a także w sposób wzmacniający powiązania z Semestrem Europejskim i Zaleceniami Rady („Country Specific Recommendations”). Zmiany ww. dokumentów zostaną przygotowane kompleksowo w pełnym pakiecie, a następnie przedłożone do formalnych negocjacji z Komisją Europejską.
Pełne opracowanie w załączniku.
Zygmunt Mierzejewski