31 maja 2016 r. w
Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce w Warszawie odbyło się seminarium
poświęcone rekomendacjom Komisji Europejskiej dla Polski na rok 2016 w ramach
Semestru Europejskiego. W seminarium z ramienia Forum Związków Zawodowych
uczestniczyli: Krzysztof Małecki – członek Prezydium FZZ i Tomasz Jasiński –
radca ds. międzynarodowych FZZ.
Semestr europejski jest
to coroczny cykliczny proces prowadzony przez Komisję Europejską mający na celu
lepsze uwzględnienie wymiaru europejskiego w planowaniu krajowych strategii
gospodarczych oraz zapewnienie środków na realizację celów strategii „Europa
2020” w budżetach państw członkowskich. Proces ten obejmuje trzy równoległe,
wzajemnie powiązane ścieżki: nadzoru makroekonomicznego, koordynacji
tematycznej i nadzoru fiskalnego. Pierwsze dwie ścieżki dotyczą problematyki
objętej Krajowymi Programami Reform, a trzeci dotyczy problematyki objętej
Programami Stabilności i Konwergencji, przygotowywanymi na mocy Paktu
Stabilności i Wzrostu. Semestr europejski działa od 2011 r. w cyklu od
listopada danego roku, kiedy to Komisja Europejska przedstawia roczną analizę
wzrostu gospodarczego (z ang. Annual Growth Survey – AGS) do lipca następnego
roku, czyli formalnego przyjęcia przez Radę ECOFIN opinii na temat Programów
Stabilności i Konwergencji oraz CSR (zalecenia Rady UE) dla państw
członkowskich na podstawie oceny Krajowych Programów Reform – KPR.
26 listopada 2015
r. przyjęta została roczna analiza wzrostu gospodarczego (AGS), w lutym 2016 r.
sprawozdanie krajowe dla Polski na 2016 rok, natomiast 18 maja 2016 r. Komisja Europejska
przyjęła projekt zaleceń dla Polski na 2016 rok, którego ostateczna wersja
zostanie przyjęta przez Radę UE w końcu czerwca.
W świetle
przygotowanego projektu oceny sytuacji krajowej Rada po przeanalizowaniu
programu konwergencji ma zalecić Polsce podjęcie w latach 2016 i 2017 działań
mających na celu:
- Dokonanie
rocznej korekty budżetowej wynoszącej 0,5 % PKB, prowadzącej do osiągnięcia
średniookresowego celu budżetowego w latach 2016 i 2017. Wzmocnienie ram
budżetowych, w tym przez ustanowienie niezależnej rady budżetowej. Zwiększenie
efektywności poboru podatków przez zapewnienie poprawy przestrzegania przepisów
dotyczących podatku VAT i ograniczenie nadmiernie rozpowszechnionego stosowania
obniżonych stawek VAT.
-
Zapewnienie
stabilności i adekwatności systemu emerytalnego oraz zwiększenie uczestnictwa w
rynku pracy poprzez rozpoczęcie reformy preferencyjnych systemów
emerytalno-rentowych, usunięcie przeszkód zniechęcających pracodawców do wyboru
trwałych form zatrudnienia i lepsze dostosowanie systemów kształcenia i
szkolenia do potrzeb rynku pracy.
-
Podjęcie działań
w celu usunięcia przeszkód utrudniających inwestycje w infrastrukturę
transportową i energetyczną oraz inwestycje infrastrukturalne w sektorze
budowlanym, a także zwiększenia stopnia pokrycia obszarów gmin planami
zagospodarowania przestrzennego.
Po przedstawieniu
przez ekspertów Komisji Europejskiej rekomendacji dla Polski w trakcie krótkiej
debaty głos zabrał Krzysztof Małecki członek Prezydium FZZ, który poruszył 4
zagadnienia:
- Preferencyjne stawki VAT w systemie
podatkowym Polski – uzasadnienie rządowe o socjalnym redystrybucyjnym
charakterze jest w pełni uzasadnione, ponieważ zwiększenie tych stawek uderzy
przede wszystkim w gospodarstwa o najniższych dochodach, a argument o
korzystaniu przez gospodarstwa najbogatsze jest nadużywany. Podobne argumenty
wysuwane są przez przeciwników Programu 500+. Należy pamiętać równocześnie, iż
poziom dochodów w Polsce jest niższy niż w UE.
-
Wspieranie trwałych form
zatrudnienia – postulat dobry, jednakże propozycja dalszej liberalizacji prawa pracy
– przede wszystkim Kodeksu Pracy nie sprawdziła się w przeszłości. Należy
walczyć z patologią niezgodnego z prawem nadużywania umów śmieciowych, w czym
nadal Polska przoduje. Zwiększenie uprawnień PIP w ściganiu nadużyć w tym
zakresie jest dobrym kierunkiem zmian, który powinien być rozszerzony na inne
służby kontrolne, w tym kontrolę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dualność
rynku pracy już dziś powoduje niejednokrotnie
prekaryzację pracy, a w przyszłości będzie skutkowała jeszcze większymi
dysproporcjami w poziomach wypłacanych środków z systemu zabezpieczenia
społecznego. Dokument Komisji Europejskiej nie zauważa problemu niskich płac, a
w szczególności problemu tzw. biednych pracujących. Także zauważalny brak jest
odniesienia do walki z konkurencją niskimi kosztami pracy. W zaleceniach KE
brakuje podejścia, które prezentowała we wcześniejszych zaleceniach krajowych,
a mianowicie o konieczności wzmacniania inwestycji w środowisko pracy, które
podniosą efektywność i jakość tej pracy.
- System emerytalny i uprzywilejowane
systemy rolniczy i górniczy – podwyższenie wieku emerytalnego nie spowodowało
wzrostu wieku przechodzenia na emeryturę jaki był zakładany przez poprzednią
większość parlamentarną, wbrew opiniom związków zawodowych. Nie brano pod uwagę
otoczenia rynku pracy – przede wszystkim zapewnienia wzrostu zatrudnienia osób
w wieku 55+, zminimalizowania stosowania umów cywilnoprawnych oraz zapewnienia
odpowiedniej edukacji i ochrony zdrowia. Należy w pierwszej kolejności
doprowadzić do zrównoważenia wpływów składek na ubezpieczenia społeczne z
wydatkami na system emerytalno – rentowy, poprzez zgłaszany przez związki
zawodowe postulat pełnego oskładkowania wszelkich dochodów z pracy zarobkowej.
Dyskusja na temat systemów rolniczego i górniczego zawsze kończy się na
postulacie ich zmian, ale brak jest rzetelnych opracowań propozycji tych zmian,
uwzględniających chociażby duże zróżnicowanie w wysokości dochodów rolników w
Polsce i charakter pracy górniczej. Najpełniejszą propozycją dla systemu rolniczego
był projekt założeń BCC sprzed około 10 lat opierający się na koncepcji
różnicowania składek dla rolników w oparciu o ewidencję dochodów rolników.
-
Dostosowanie systemów kształcenia
do potrzeb rynku pracy –niestety zauważalne są błędy oraz konsekwencje procesu
odejścia od szkolnictwa zawodowego, które nastąpiło po 1989 roku. Próby
reaktywacji tego systemu są niewystarczające, ale należy o nich wspomnieć i
podkreślać konieczność powrotu do edukacji zawodowej. Szczególnie na poziomie województw, dzięki
wsparciu izb rzemieślniczych i podejściu prywatnych przedsiębiorców przywraca
się kształcenie zawodowe oraz następuje rozwój tzw. kształcenia dualnego.
Natomiast Polska nadal boryka się z brakiem systemowego podejścia do kształcenia i szkolenia osób w wieku 45-64, a
jeżeli już ono funkcjonuje, to jest nadal niedostateczne i niedostosowane do
potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Należy jasno stwierdzić, iż Polska nie
wykorzystuje szansy jaką daje kształcenie przez całe życie.
Wnioski te zostały
następnie przekazane jako uwagi FZZ do projektu dokumentu Zalecenia Rady UE dla
Polski w ramach Semestru Europejskiego 2016. (dokument załączony w pliku PDF).
Krzysztof Małecki, Tomasz Jasiński