25.01.2017 odbyło się spotkanie partnerów społecznych z przedstawicielami Komisji Europejskiej. O takie spotkanie partnerzy zabiegali od dłuższego czasu podkreślając, że ich rola i pozycja w nowym okresie programowania została zdecydowanie zmniejszona - co powoduje szereg negatywnych skutków gospodarczych i społecznych. ZM w Brukseli podkreślał konieczność zmian w obowiązujących dokumentach tak, aby spełnić oczekiwania wynikające z zaleceń Komisji Europejskiej. Po interwencji partnerów społecznych na posiedzeniu Zespołu EFS gdzie pokazaliśmy rozbieżności w stanowiskach przedstawicieli KE w Polsce i w Brukseli. doszło do spotkania po posiedzeniu Komitetu Umowy Partnerstwa.
Partnerzy społeczni bardzo poważnie potraktowali szansę na zmiany i przygotowani propozycje tematów którymi powinni się zająć w najbliższym czasie. Odbyły się dwa spotkania robocze, gdzie przedyskutowano zgłaszane przez poszczególnych partnerów propozycje, ustalono jak ma wyglądać prezentacja na spotkaniu oraz przyjęto zapisy kluczowe. Każdy z partnerów musiał przygotować szczegółowo zaproponowaną przez siebie tematykę i pokazać rezultaty z tego wynikające.
ZM zgłosił w imieniu FZZ poniższą propozycję:
Profesjonalizacja działania regionalnych instytucji dialogu społecznego (sekretariaty, przygotowanie posiedzeń, projektowanie stanowisk).
Ostatnio opublikowana Deklaracja w sprawie nowego początku na rzecz silnego dialogu społecznego zatwierdzonej przez Business Europe, UEAPME, CEEP i ETUC wyraźnie podkreśla że "Silny i dobrze funkcjonujący dialog społeczny jest podstawowym elementem, który przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy, postępu społecznego i pomaga przezwyciężyć kryzys gospodarczy. Istnieje ciągła potrzeba dalszej poprawy funkcjonowania i skuteczności dialogu społecznego w wielu państwach członkowskich, zarówno w krajach najbardziej dotkniętych kryzysem, jak i w tych, w których dialog społeczny funkcjonował stosunkowo dobrze przed i w trakcie kryzysu. Aby zwiększyć jego znaczenie i wkład należy w dalszym ciągu promować wzajemne uczenie się oraz działania budujące potencjał, jednocześnie realizując uzgodnione instrumenty."
W naszym kraju istnieje cały szereg gremiów z udziałem partnerów społecznych. Do nich w regionach zaliczamy Powiatowe Rady Rynku Pracy, Wojewódzkie Rady Rynku Pracy , Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego, KM RPO.
Niestety pomimo naszych starań, każdy z tych gremiów działa w oparciu o swoje uzgodnione w tym gremium działania. Powoduje to powielanie stanowisk, zlecanie podobnych ekspertyz, brak komplementarności oraz koordynacji działań w województwach w kluczowych dziedzinach takich jak potrzeby rynku pracy oraz kształcenie pod te potrzeby. Wiele gremiów pracuje bez przyjętych zasad funkcjonowania, czy prawidłowego przygotowywania stanowisk. Ich nie zawsze wpisujące się w logikę ekspertyzy nie na wiele przydają się organom centralnym przy przygotowaniu programów strategicznych dotyczących rynku pracy. W wielu gremiach nasi przedstawiciele od wielu lat oczekują poprawy sytuacji. Uważają, że bez dobrze przygotowanych dokumentów, procedur działania, sekretariatu oraz siatki komunikacji i koordynacji działań wszystkie wysiłki idą na marne. Szkoda tak marnowanego potencjału partnerów społecznych. Jeżeli chcemy budować trwałe dobrze funkcjonujące gremia musimy dokonać oceny stanu faktycznego w każdym województwie z rozbiciem na powiaty, przygotować i wdrożyć jednolite dokumenty funkcjonowania tych gremiów oraz stworzyć koordynację działań zapewniającą lepszą informacje o sytuacji w regionach i ewentualnych krokach zaradczych. Stworzymy tym samym ocenę prawidłowości stworzonej Strategii Województwa oraz celowości alokacji środków w tym unijnych. koniecznym jest też stworzenie systemu kształcenia eksperckiego uczestników tych gremiów zwłaszcza w powiatach. Niektóre stanowiska podejmowane bez podstawowej wiedzy o rynku pracy są szkodliwe dla jego prawidłowego rozwoju.
Potencjał partnerów społecznych w państwach członkowskich może być budowany poprzez np. wsparcie finansowe, prawne, analityczne, instytucjonalne i polityczne. Takie wsparcie powinno być zapewnione na wszystkich poziomach, w zależności od potrzeb krajów i partnerów społecznych, tak, aby ostatecznie tworzyli oni stabilne organizacje. Kluczem do zapewnienia siły i niezależności partnerów społecznych w perspektywie długoterminowej będzie zapewnienie dobrze ukierunkowanego wsparcia i usług na rzecz swoich członków, odpowiednio do potrzeb przedsiębiorstw i pracowników.
Pozostałe organizacje przygotowały propozycje:
1. Poprawa funkcjonowania dialogu społecznego poprzez wsparcie sieci współpracy pomiędzy uczestnikami dialogu
2. Wypracowywanie rekomendacji dla polityk publicznych m.in poprzez monitorowanie ich skuteczności i przejrzystości oraz organizację konsultacji publicznych.
3. Wzmocnienie bazy eksperckiej partnerów społecznych poprzez wdrażanie programów podnoszenia kompetencji ich przedstawicieli.
4. Monitorowanie stosowania prawa
5. Monitorowanie zasady partnerstwa
6. Aktywizacja Reprezentatywnych Partnerów Społecznych (RPS) w zakresie udziału w kształtowaniu ram perspektywy finansowej 2020+ oraz efektywne włączenie w procesy decyzyjne w tym obszarze zarówno na poziomie krajowym jak i UE
KE ustosunkował sie do propozycji. Propozycja FZZ uzyskała aprobatę do działania jako wpisującą sie we wszystkie programy, Strategie i zalecenia. Tak więc przed nami natychmiastowa zmiana zapisów Umowy Partnerstwa ( można to zrobić do poniedziałku).
Inne propozycje będą przedmiotem dalszych prac strony rządowej i partnerów społecznych.
W dniu 30.01.2017 odbyło się spotkanie z dyr. P.Krasuckim. Podczas spotkania ustalono dalszy tryb postępowania odnośnie proponowanych i przyjętych wstępnie przez KE zmian w Umowie Partnerstwa. Przyjęto treść zmiany:
PL
EFS będzie również wspierał potencjał instytucjonalny partnerów społecznych jako istotnych uczestników dialogu społecznego w zakresie polityki rynku pracy i dostosowania do jego potrzeb systemów edukacji i szkolenia. W tym zakresie istotne jest wzmocnienie potencjału analitycznego partnerów społecznych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym jako reprezentantów związków zawodowych i organizacji pracodawców w formalnych i nieformalnych ciałach dialogu społecznego. Wsparcie w tym zakresie przyczyni się do zwiększenia roli i profesjonalizacji udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do potrzeb rynku pracy i gospodarki. Szczególnie istotne znaczenie w tym kontekście ma aktywny udział partnerów społecznych w poprawie funkcjonowania szkolnictwa zawodowego (VET) i systemu kształcenia przez całe życie pod względem instytucjonalnym zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym oraz lokalnym. Wsparcie instytucjonalne partnerów społecznych w tym zakresie wymaga wypracowania silnej logiki interwencji jasno powiązanej z wyraźnymi, konkretnymi i mierzalnymi wskaźnikami produktu i rezultatu.
EN
The ESF will also support the institutional capacity of the social partners as key players in the social dialogue in the field of labour market policy and adaptation of education and training system to the its needs. In this regard, it is important to strengthen the analytical capacity of the social partners as national, regional and local trade unions and employers' organizations representatives to the formal and informal social dialogue bodies. Support in this area will help to increase the role and professionalisation of participation of social partners in developing skills and human capital strategies improving their relevance to the needs of the labor market and the economy. Of particular importance in this context is the active involvement of social partners in the functioning of vocational education (VET) system and lifelong learning as for the institutional aspects both at the national as well as regional and local levels. Institutional support of the social partners in this area requires the development of a robust logic of intervention clearly associated with tangible, specific and measurable indicators of product and result.
Ustalono włączenie zmiany w opis celu tematycznego 11. UP. Strona rządowa zobowiązała sie do przedstawienia propozycji podczas spotkania w Brukseli w dniu 2.02. O wynikach ZM zostanie powiadomiony niezwłocznie.
2.02 informacja z Brukseli:
Szanowni Państwo,
mam przyjemność Państwa poinformować, iż podczas nieformalnych renegocjacji Umowy Partnerstwa z Komisją Europejską (DG EMPL) udało się dzisiaj przekonać KE do zgody na włączenie do nowej Umowy Partnerstwa zapisów odnośnie budowy zdolności analitycznych partnerów społecznych na rzecz edukacji i umiejętności. Jest to wynik między innymi trójstronnego spotkania, które miało miejsce w ubiegłym tygodniu. Powyższa zmiana otwiera drogę do zmiany PO WER i włączenia w jego zakres nowych działań w przedmiotowym zakresie. Oczywiście czeka nas dużo wysiłku aby wypracować satysfakcjonujący dla KE model logiki interwencji EFS w tym obszarze wraz ze wskaźnikami produktu i rezultatu. Wkrótce zaprosimy Państwa na spotkanie w celu omówienia sposobu wypracowania zapisów PO WER.
Dalsze prace:
13.02 odbędzie się spotkanie robocze spotkanie w MR
16.02 odbędzie się spotkanie partnerów społecznych
17.02 Posiedzenie Zespołu ds. funduszy europejskich RDS
20-22.02 Przygotowanie przez partnerów społecznych zmian w POWER
23.02. Akceptacja zmian ( MR, KE)
28.02 -1.03. KMPOWER przyjęcie zmian.