EKZZ - POSIEDZENIE KOMITETU ds. EDUKACJI I KSZTAŁCENIA
– 25/26. 05.16, Bruksela
WSPÓLNA KONFERENCJA EUROPEJSKICH PARTNERÓW SPOŁECZNYCH –
26/27.05.15, Bruksela
Na majowym spotkaniu Komitetu
ds. Edukacji i Kształcenia EKZZ w Brukseli, głównym tematem była dyskusja nad
ostatnią propozycją Komisji Europejskiej dotyczącą tzw. Europejskiego Filaru
Praw Socjalnych („European Pillar of Social Rights”). Dokument ten zawiera trzy
bardzo szeroko rozumiane zasady:
- równe szanse i dostęp do
rynku pracy (wzmocnienie znaczenia edukacji i LLL – kształcenia się przez całe
życie)
-
obiektywne zasady
wynagradzania
-
adekwatna i stała ochrona
socjalna
EKZZ z uwagą powitał bardzo
ambitny program Komisji Europejskiej, ale stwierdził, iż ma pewne wątpliwości,
co do jego pełnej realizacji, a w szczególności realizacji niektórych
wątpliwych działań, takich jak –„model elastycznego rynku pracy połączony
z bezpieczeństwem socjalnym”
(flexicurity), który to model w ocenie pracowników zawiera wiele mankamentów i
budzi zastrzeżenia – do tej pory odnosił się bardziej do elastyczności rynku
pracy niż do bezpieczeństwa socjalnego.
Poza tym, w dokumencie brak jest mowy o działaniach wzmacniających
ochronę układów zbiorowych i promowanie dialogu społecznego.
Poza tym, w dokumencie brak jest mowy o działaniach wzmacniających
ochronę układów zbiorowych i promowanie dialogu społecznego.
Ponadto, członkowie Komitetu
omawiali kwestię wprowadzenia dla wszystkich państw członkowskich UE tzw.
płatnego urlopu na doskonalenie zawodowe – dotyczy to osób, zmuszonych podnosić
swoje kwalifikacje, bo zagrożone są utratą pracy, bądź takich, których angaż
nie gwarantuje ani ciągłości pracy ani satysfakcjonującego wynagrodzenia. W niektórych krajach (w tym w Polsce) można
uzyskać tzw. urlopy szkoleniowe, ale tylko wtedy, jeśli kształcimy się zgodnie
z linią zakładu, w którym pracujemy.
Z w/w kwestią łączy się też
tzw. gwarantowanie zawodowych umiejętności, czyli łatwy, tani i powszechny
dostęp niewykwalifikowanych pracowników do
wszelkich form dokształcania zawodowego, co dotyczy nie tylko ludzi
młodych, ale w większości ludzi w wieku średnim, którzy, by pozostać na rynku
pracy, muszą bezwzględnie podnosić swoje kwalifikacje.
Spotkanie Komitetu ds. Edukacji
i Kształcenia poprzedziło Konferencję Europejskich
Partnerów Społecznych w dn. 26/27.05.16, której tematem była
wspólna wizja działania praktyk zawodowych w państwach członkowskich UE.
Europejscy partnerzy
społeczni opracowali wspólny program dotyczący praktyk zawodowych, koncentrując
się na analizie tzw. opłacalności owych praktyk (pracodawcy) i europejskich
ramach odniesienia na rzecz przygotowania zawodowego (związki zawodowe). Celem
spotkania było „zbudowanie” wspólnej wizji i wspólnego poparcia dla dalszych
inicjatyw.
Jak powiedział Thiebaut Weber
– sekretarz konfederalny EKZZ – podczas spotkania zarówno związki zawodowe jak
i pracodawcy zgodni byli co do stwierdzenia, że przedsiębiorstwa, w których
praktyki zawodowe dobrze funkcjonują, to te, w których związki zawodowe mają
silną pozycję, bo zdają sobie sprawę z tego, iż praktyki te, to nie jest
wykorzystywanie „taniej siły roboczej”, ale dostęp do dobrej jakości szkolenia,
po którym następuje wzrost wynagrodzenia. Praktyki zawodowe działają wtedy,
kiedy są częścią długoterminowej strategii kształcącej umiejętności. I wspólnym
zadaniem pracodawców i związków zawodowych jest rozprzestrzenić tę ideę na całą
Europę.
Polska, jak stwierdzono,
częściowo zreformowała swój system kształcenia zawodowego, ale potrzeba jeszcze
sporo pracy, aby wspomóc funkcjonowanie praktyk zawodowych w przedsiębiorstwach.
Za najlepszy uznano tzw. kształcenie dualne, czyli system praktyk zawodowych
zarówno w szkole jak i w przedsiębiorstwie – system ten przynosi wiele
korzyści, bo poprzez przygotowanie do zawodu na terenie zakładu pracy pozwala
na szybkie i tanie doskonalenie ludzi młodych i skorzystanie z ich umiejętności
dla swoich celów, a przy tym wpływa na wzrost ich zatrudnienia i satysfakcji z
szybkiego dostępu do rynku pracy (przykład – Niemcy).
W trakcie konferencji
podpisano wspólny dokument, w którym partnerzy społeczni wzywają do debaty z
instytucjami europejskimi i państwami członkowskimi na temat wzrostu
efektywności i jakości praktyk zawodowych oraz dalszego ich wzmocnienia.
Opracowanie:
Dagmara Iwanciw – członkini
Komitetu EKZZ ds. Edukacji i Kształcenia, przedstawicielka FZZ