email: biuro@fzz.org.pl
tel: (+48) (22) 628 73 75
Logo Forum Zwiazkow Zawodowych

Forum Związków Zawodowych

Plan konferencji zakładał, że zostaną w poszczególnych dniach omówione uwagi do poszczególnych części kodeksu postępowania administracyjnego i tak:
Pierwszy dzień: zasady  i prawomocność (art. 7, art. 8, art. 8a-8b, art. 13, art. 14a, art. 16), informacja o niespełnieniu przesłanek (art. 104a), dwuinstancyjność, w tym zmiany dot. wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, zrzeczenie się odwołania, ugoda, mediacja administracyjna.
Drugi dzień: ponaglenie i skarga na bezczynność, art.49, milczące załatwienie sprawy, postępowanie uproszczone, posiedzenie w trybie współdziałania (art. 106), umowa administracyjna
Trzeci dzień: kary administracyjne, europejska współpraca administracyjna, art. 138 KPA oraz sprzeciw od decyzji kasatoryjnej, pozostałe zmiany w PPSA. 
Na konferencji byli obecni przedstawiciele urzędów centralnych i organów, których ustawowym zadaniem jest prowadzenia postępowań administracyjnych, był również obecny przedstawiciel sądów administracyjnych, było to łącznie ponad sto organów i urzędów. Można tu wskazać tytułem przykładu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, czy Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Na konferencję byli również zaproszeni przedstawiciele nie tylko Forum Związków Zawodowych, ale także Rady Dialogu Społecznego, oraz przedstawiciele organizacji pracodawców. 
W toku konferencji były przedstawiane poszczególne zmiany do kodeksu postępowania administracyjnego. Należy podkreślić, że już od początku tj. projektowany zmiany dotyczące zasad ogólnych wzbudzały szereg wątpliwości. Poszczególni przedstawiciele Ministerstw wskazywali na trudności związane ze stosowaniem przepisów po ich nowelizacji. Na sali pojawiały się głosy, że należy wysłuchać głosów organów stosujących prawo. Przedstawiciele podawali przykłady ze swojej praktyki i na ich tle wskazywali,  że liczne zmiany przepisów należy jeszcze dopracować. 
Z kolei przedstawiciel sądów administracyjnych podnosił, że chodzi o wynik wykładni, a na obecnym etapie istotne jest zapewnienie, by działania organów były przewidywalne.  Przedstawiciele organów stosujących prawo zadawali także pytania dotyczące zakresu wprowadzanych zmian i ich stosowania w prowadzonych postępowaniach administracyjnych. Zastrzeżenia budziła w zasadzie każda z nowelizacji. Częstokroć rozwijano na sali wątpliwości już uprzednio zgłoszone w formie pisemnej.  W dalszej części konferencji wiele zastrzeżeń budziła kwestia ugody administracyjnej, a także zastosowanie dyrektyw nakładania kary, konieczność szczegółowego pouczania strony mimo odstąpienia od wymierzenia kary. Ponieważ wśród uczestników konferencji znajdowali się pracownicy organów nakładających kary administracyjne zdominowali oni dyskusję pytając w jaki sposób należy stosować dyrektywy wymiaru kary. Wskazywano na praktykę wynikającą z poszczególnych ustaw. Częstokroć pojawiały się przykłady z odległych od siebie dziedzin prawa jak prawo budowlane, akcyza i prawo atomowe.   
Konferencja ujawniła liczne zastrzeżenia po stronie urzędów stosujących kodeks postępowania administracyjnego, część zmian przepisów zostanie jeszcze poddana dalszemu opracowaniu. Niemniej jednak Ministerstwo Rozwoju wskazuje na ich konieczność, Autorzy zmian wskazywali na potrzebę wprowadzenia proponowanych zmian.